Program konferencji
Łużyczanie i inne mniejszości językowe, kulturowe i etniczne
w Europie
Warszawa, Pałac Staszica, 10–11 marca 2011 r.
Baczność! Program może jeszcze ulec zmianie!
CZWARTEK, 10 III
9:00–9:45 Otwarcie konferencji (sala 126, I piętro)
9:45–11:15 Sesja plenarna
9:45–10:05 Elżbieta Wrocławska (Warszawa), Z badań nad typem idealnym mniejszości etnicznej
10:05–10:25 Sonja Wölke (Budziszyn), Dotąd nieznana siedemnastowieczna górnołużycka agenda kościelna Martina Cichoriusa
10:25–10:45 Hanna Popowska-Taborska (Warszawa), Staropolskie urzędy, tytuły i formy grzecznościowe w kaszubskim i dolnołużyckim przekładzie „Pana Tadeusza”
10:45–11:15 Dyskusja
11:15–11:45 Przerwa kawowa
|
sala 126 (I piętro) |
sala 05 (parter) |
SESJA I 11:45–13:30 |
||
11:45–12:05 |
Ewa Siatkowska (Warszawa), Meandry kształtowania poczucia tożsamości narodowej Łużyczan |
Marek Cybulski (Gdańsk), Normalizacja języka kaszubskiego w przygotowywanym nowym wydaniu dramatów Jana Karnowskiego |
12:05–12:25 |
Tadeusz Lewaszkiewicz (Poznań), Łużyczanie i inne mniejszości narodowe w Europie wobec problemu koniecznej dwujęzyczności i trójjęzyczności (język mniejszości – język państwowy – język angielski) |
Renata Bura (Kraków), „Łužiski serbski słownik” K. B. Pfula jako słownik odrodzeniowy
|
12:25–12:45 |
Nicole Dołowy-Rybińska (Warszawa), Jedna czy dwie kultury? Problemy i wyzwania dwukulturowych i dwujęzycznych mniejszości (Bretończycy i Łużyczanie) |
Bożena Itoya (Warszawa), Wokół normatywności słowników górnołużyckich
|
12:45–13:05 |
Marcin Raiman (Kraków), Rumantsch grischun – język retoromański w Szwajcarii i jego status prawny |
Rafał Leszczyński (Łódź), Z mowy polskiej do serbskiej. Polska inspiracja do kultu cyrylometodejskiego na Górnych Łużycach |
13:05–13:30 |
Dyskusja |
Dyskusja |
13:30–15:00 Obiad |
||
SESJA II (15:00–17:00) |
||
15:00–15:20 |
Petr Kaleta (Praga), Adolf Černý a jeho zájem o malé slovanské národy a etnika |
Danuta Roszko, Roman Roszko (Warszawa), „Najcenniejsze” słowa litewskiej mniejszości narodowej w Polsce. Eksperymentalny korpus litewskiej gwary puńskiej w Polsce |
15:20–15:40 |
Piotr Pałys (Opole), Jurij Cyž jako Sekretarz Serbołużyckiej Rady Narodowej w latach 1945–1947
|
Ines Steger (Warszawa), Polska mniejszość w Wilnie – język a tożsamość (na przykładzie badań wśród 142 osób z trzech pokoleń) |
15:40–16:00 |
Krzysztof Stecki (Opole), Łużyckie nieśmiertelniki. Wojskowe znaki tożsamości z terenu Łużyc
|
Barbara Kryżan-Stanojević (Zagrzeb), Język polskiej mniejszości narodowej wobec innych języków mniejszościowych w Chorwacji |
16:00–16:20 |
Markus Nowak (Berlin), Serbołużyczanie w kontekście debaty o Ziemiach Odzyskanych |
Helena Krasowska (Warszawa), Sytuacja socjolingwistyczna górali bukowińskich w Celinowacu (Bośnia i Hercegowina) |
16:20–16:45 |
Dyskusja |
Dyskusja |
16:45–17:15 Przerwa kawowa |
||
SESJA III (17:15–19:05) |
||
17:15–17:35 |
Małgorzata Misiak (Wrocław), Tożsamość kulturowa Łemków. W kręgu badań nad mniejszościami etnolingwistycznymi w Europie |
Ewa Rogowska-Cybulska (Gdańsk), Rola turystyki w rozwoju poliwalencji gatunkowej kaszubszczyzny |
17:35–17:55 |
Sebastian Dubiel-Dmytryszyn (Poznań), Nieco o Rusnakach z Baczki i Sremu – tożsamość etniczna Rusinów w Wojwodinie |
Karolina Rosiak (Poznań), Użycie deminutywów w kontekście procesu rewitalizacji współczesnego języka walijskiego |
17:55–18:15 |
Kamilla Dolińska (Wrocław), Ślązacy a krajobraz etniczno-narodowy Polski |
Małgorzata Milewska-Stawiany (Gdańsk), Repartycja sufiksów deminutywnych -k i -ik w języku górnołużyckim |
18:15–18:35 |
Katarzyna Mirgos (Gniezno), Baskowie – lud z Atlantydy
|
Milena Hebal-Jezierska (Warszawa), Wizerunki kolokacyjne mniejszości romskiej w języku czeskim i słowackim |
18:35–19:05 |
Dyskusja |
Dyskusja |
19:30 Uroczysta kolacja
PIĄTEK, 11 III
SESJA IV (9:00–10:50) |
||
9:00–9:20 |
Jadwiga Kaulfürstowa (Budziszyn), Imersiwne serbskorěčne kubłanje w pěstowarnjach Hornjeje a Delnjeje Łužicy |
Яўгенія Волкава (Mińsk), Поліканфесійнасць і праблемы рэлігійнай тэрміналогіі на прыкладзе Беларусі і Лужыцы (Wielowyznaniowość i problemy terminologii religijnej na przykładzie Białorusi i Łużyc) |
9:20–9:40 |
Maria Elikowska-Winklerowa (Chociebuż), Szkoła Języka i Kultury Dolnołużyckiej |
Werner Měškank (Chociebuż), Wina – zasłužby – skomuźenja. Ewangelska cerkwja w serbskej Dolnej Łužyce |
9:40–10:00 |
Людмила Васильєва (Lwów), Сучасна львівська сорабістика: спадкоємність, тематика, персоналії (праці, видані у Львівському університеті на початку ХХІ ст.) |
Madlena Norberg (Chociebuż), Projekt „Dolnoserbske perikopy“
|
10:00–10:20 |
Emilia Deutsch (Lipsk – Poznań), Wkład stypendystów sorabistyki lipskiej w rozwój tej dziedziny |
Jadwiga Zieniukowa (Warszawa), Z badań nad językiem tekstów religijnych Dolnołużyczan |
10:20–10:50 |
Dyskusja |
Dyskusja |
10:50–11:20 Przerwa kawowa |
||
SESJA V (11:20–13:30) |
||
11:20–11:40 |
Ines Kellerowa (Budziszyn), Ethnischer versus ökonomischer Diskurs. Die Revitalisierung der sorbischen Tracht in Horno/Rogow im Widerstand gegen die Abbaggerung |
Daniel Kalinowski (Słupsk), Literatura kaszubska w perspektywie postkolonialnej
|
11:40–12:00 |
Natalia Niedźwiecka (Wrocław), Stosunek Łużyczan do ojczyzny w świetle badań socjologicznych |
Konrad Włodarz (Katowice), Retoryka wybranych dzieł literatury łużyckiej XX wieku jako probierz transformacji tożsamościowej dyskursu narodowego w perspektywie analizy motywu drogi |
12:00–12:20 |
Teresa Nowak (Warszawa), Łużycka muzyka popularna – dawniej i dziś |
Adela Kuik-Kalinowska (Słupsk), W stronę kaszubskiej tożsamości kulturowej. Sonety Stefana Bieszka |
12:20–12:40 |
Zdzisław Kłos (Warszawa), Łużyczanie i Słoweńcy – Słowianie na obrzeżach słowiańskiego świata |
Tomasz Derlatka (Lipsk), O potrzebie uwzględniania w programach studiów slawistycznych literatury kaszubskiej i serbołużyckiej |
12:40–13:00 |
Justyna Michniuk (Toruń), Karyntia – dwa języki, jedna kultura. Słoweńcy Karynccy na tle innych mniejszości narodowych Republiki Austrii |
Iwona Radziszewska (Toruń), Tatarzy Wielkiego Księstwa Litewskiego. Kultura i religia na podstawie tatarskich manuskryptów religijnych |
13:00–13:30 |
Dyskusja |
Dyskusja |
13:30–15:00 Obiad |
||
SESJA VI (15:00–17:10) |
||
15:00–15:20 |
Dietrich Scholze (Budziszyn), Równouprawnienie Serbołużyczan w Saksonii |
Katarzyna Jędrzejewska-Pyszczak (Poznań), Przezwiska jako wyznacznik walijskiej tożsamości |
15:20–15:40 |
Janusz Mieczkowski (Szczecin), Perspektywy i zagrożenia w funkcjonowaniu mediów serbołużyckich w RFN
|
Magdalena Ziółkowska (Toruń), Imiona staroobrzędowców mieszkających w Polsce jako źródło informacji o zmianach zachodzących w grupie |
15:40–16:00 |
Jakub Sokół (Kraków), Współczesna myśl o autonomii politycznej Serbów Łużyckich
|
Dorota Paśko (Toruń), Dynamika zmian w rosyjskiej gwarze staroobrzędowców w ośrodku suwalsko- -augustowskim |
16:00–16:20 |
Małgorzata Mieczkowska (Szczecin), Uwarunkowania i rozwój akcji protestu wśród Serbołużyczan |
Michał Głuszkowski (Toruń), Czy gwara staroobrzędowców regionu suwalsko-augustowskiego jest wciąż rosyjska? |
16:20–16:40 |
Ludwig Elle (Budziszyn), Porównanie polityki wobec mniejszości w państwach: Republice Federalnej Niemiec, Rzeczypospolitej Polskiej i Republice Czeskiej |
Oksana Zakhutska (Warszawa – Lwów), Polska mniejszość na Ukrainie. Przynależność stanowa i jej przejawy w języku |
16:40–17:10 |
Dyskusja |
Dyskusja |
17:25–17:55 PODSUMOWANIE I ZAMKNIĘCIE KONFERENCJI |